tirsdag 29. september 2009

Politisk Identitet-Oppgave

Oppgaven:

-I oppgaven skulle jeg beskrive mitt politiske ståsted.

Mine hjertesaker og samfunns engasjement.

-Jeg skulle jobbe med to bilder som skulle definere meg og mine holdninger.

Med en modell og ikke bilde av meg selv.


-Jeg har jobbet alene. Jeg brukte mye tid før jeg klarte å få noe konkret på papiret/ bloggen.

Jeg hadde 1,5 måned på oppgaven, som skulle fremføres før høstferien.

Jeg brukte skolens speilrefleks kamera og mitt eget digital kompakt kamera og tok mange fine bilder på Croftholmen med min bror og min fetter som villige modeller.


Kamera, speilreflekt kamera eventuelt.

Jeg brukte 2-3 dager på å ta bilder.


Målgruppe?

Denne oppgaven er ment for presentasjon for skolen, lærer og elever.

-Gutten i bilde 1 beskriver ett tilfeldig voldsoffer. Jeg er veldig opptatt og beskymret over hvor mange uskyldige voldsoffer det er idag.

Jeg ønsker tryggere gater og ett varmere samfunn hvor vi bryr oss mer om hverandre.

Jeg ønsker at politiet skal være mere synlige, nulltoleranse for vinningskriminalitet og strengere straffer for vold med en ansvalig skjenkepolitikk.

Det er bevist at mye alkohol, SKAPER MER VOLD!


Selv om jeg ikke har tatt et fast politisk stampunkt så banker mitt hjerte mest til Krf.

Fordi de ønsker et varmere samfunn bygd på de kristne verdier, hvor familien står i sentrum som en trygg ramme rundt barns oppvekst.


På andre bilde vil jeg beskrive mine ønsker om oppveksten for barn. Barn må stå mer i sentrum. 

Bildet skal beskrive en ensom gutt som ønsker at flere i gata var hjemme.

Ved blandt annet å fortsette med kontantstøtten og forbedre barnehage tilbudet får foreldre økt valgfrihet.

Felleskap med familie og venner, ett trygt lokalsamfunn og et rent miljø er med på å skape livs kvalitet for alle.


 Ikke alle barn passer inn i store offentlige skoler. Mange trenger mer tilpasset opplæring og jeg mener at privatskoler tar mer vare på hver enkelt elev.

Jeg ønsker bedre lærere fremfor lengre skoledager.



Produktet

-I første bildet er motivet en såret gutt. Skadene har jeg redigert i Photoshop.

Bakgrunnen er litt lys, og til høyre kan man se en svart katt som skal symbolisere “ulykke”.

-Dette bildet er tatt med et Nikon speilrefleks kamera.

-Det bildet er på 284,768 pixels/ inch.

-File= 2895x1766 pixels (10.17x6.20 inches).

-Filformat: JPEG

-filen er på 30,4 MB (31 918 048 byte).

-RGB farger, 8 Bits/Channel.

-Redigert på Adobe Photoshop CS3.

-Har brukt litt av de forskjellige nyttige værktøyene på photoshop.

 →Crop (kuttet av litt av kantene på bildet)

 →Minimert bildet fra = 

    Width: 31,83 cm- 25,82 cm.

    Height: 21,17 cm- 15,75 cm.

 →brukt Adjustments, der det står Curves, Brightness/Contrast og Hue/ Saturation.

 →Og Brukt en ny “Layer”.

-Dette har jeg redigert mørkere så det skaper en litt dramatisk hendelse i bildet.


-Det andre bildet er tatt med et digitalt Sony Cybershot kompaktkamera.

-Filformat= JPEG

-160 kb (160 574 byte)

-RGB farger

-størrelse: 600 x 801

-Redigert på Photoshop CS3

-Brukt “Layer” for å kunne sette figuren inn igjen på bildet i farger på en redigert bakgrunn med gråtoner.


Arbeidsprossesen

-Jeg har brukt litt for mye av tiden min på andre ting. Men på slutten så begynte alvoret å melde seg. Bildene tok jeg på et tidlig tidpunkt.

Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle beskrive mitt produkt og legge det frem på en forståelig måte. Mine mål er å forbedre meg og bli mer presis i mine notater.

Jeg ser i ettertid at jeg skulle begynt tidligere, forberedt meg bedre og brukt litt mer tid på dette.


-Jeg ville tenkt litt mere på notatene mine før jeg skulle ta bilder.


-Jeg må huske på mer av de forskjellige delene på kameraet, prøve å huske mer om vinkler og perspektiver. 


-Ja, det er mye å lære av kamera og foto som er viktig vis du skal ta bilder.

Og dette tror jeg kommer til å få mer nytte av neste gang jeg skal til å fotografere.


Kilder

-Diverse valghefter.

-Pensum (lærebøker).

-mer info fra andre blogger eller nettsider til de ulike partier i Norge og journalister.


av-Benedicte Kristensen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar